Vinden wat men niet zocht (icoon) Vinden wat men niet zocht

Vinden wat men niet zocht

Of: hoe een tentoonstelling met zijn bezoekers communiceren kan.
Leiding: Marcel Wouters, Anja Rheiter

Mensen vertrouwen ons met een bezoek aan een tentoonstelling een deel van hun kostbare tijd toe. Wie tentoonstellingsconcepten ontwikkelt en uitvoert, zou zich hiervan bewust moeten zijn. In de praktijk betekent dit de vraag: wat zijn de redenen waarom mensen juist naar een tentoonstelling komen en zullen zij daar ook vinden wat ze gehoopt hadden? Het gaat daarbij om het principe dat de kern van elk ontwerp vormt: namelijk het vermogen van een tentoonstelling om effectief te communiceren met zijn bezoekers.

In dit seminar zullen we met u het experiment aangaan om ons, vanuit een ontwerp en pedagogisch perspectief, in de situatie van een bezoeker te verplaatsen en te ervaren hoe bezoekers reageren op verschillende concepten en manieren van communiceren. Plenair en in werkgroepen onderzoeken we welke verschillende communicatiemogelijkheden en strategieën in presentaties mogelijk en zinvol zijn. Aan de hand van voorbeelden discussiëren we hoe deze mogelijkheden naar de praktijk te vertalen zijn en welke gevolgen dat voor de ontwikkeling van de verschillende communicatievlakken in een tentoonstelling heeft.

Centraal in het seminar staat, naast het overbrengen van ervaringen uit het tentoonstellingsontwerp, ook het praktijkgericht nadenken daarover. Of bezoekers in de tentoonstelling ook werkelijk dat krijgen wat we hen beloven. Want iets mooi vinden betekent waarschijnlijk bovenal: het vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *