370 SUS icoon Suske en Wiske – Kindermuseum II

Suske en Wiske – Kindermuseum II

Het nieuwe museumparcours vol strips en inspiratie

Suske en Wiske - Kindermuseum
Suske en Wiske - Kindermuseum - Entree naar de keuken van Sidonia.
Suske en Wiske - Kindermuseum - Op de keukentafel wordt een spel over stripkarakters gespeeld.
Suske en Wiske - Kindermuseum
Suske en Wiske - Kindermuseum - Inspiratie uit verre reizen
Suske en Wiske - Kindermuseum - Inspiratie uit verre reizen
Suske en Wiske - Kindermuseum - Help Barabas zijn uitvindingen weer compleet te maken.
Suske en Wiske - Kindermuseum - Bouw je eigen uitvinding
Suske en Wiske - Kindermuseum
Suske en Wiske - Kindermuseum
Suske en Wiske - Kindermuseum - De werkkamer van Willy Vandersteen
Suske en Wiske - Kindermuseum
Suske en Wiske - Kindermuseum - Presenteer het nieuws als een echte reporter, met autocue en blue screen.
Suske en Wiske - Kindermuseum - Help Lambik door de Teletransfor op het juiste kunstwerk af te vuren.
Suske en Wiske - Kindermuseum - Interactieve exhibits in de Seefhoek
Suske en Wiske - Kindermuseum - Interactieve exhibits in de Seefhoek
Suske en Wiske - Kindermuseum - Interactieve exhibits in de Seefhoek
Suske en Wiske - Kindermuseum - Stel je eigen slechterik samen.
Suske en Wiske - Kindermuseum - Speel het spel van de Slechterik in de gamestoel van Krimson

In het vernieuwde Suske en Wiske – Kindermuseum verdwijn je helemaal in de wereld van Vandersteen en Suske en Wiske! In het nieuwe museumparcours ontdek je via leuke opdrachten waar Vandersteen de inspiratie voor zijn stripverhalen vandaan haalde.

Iedere ruimte van de nieuwe inrichting behandelt een eigen thema. De ruimtes hebben telkens een hele eigen sfeer, gebaseerd op een bestaande striptekening. Onderdelen uit die strip zijn in het echt aanwezig in de ruimte. Bij ‘De wereld ver weg’ neem je plaats in een echte sampan voor een verre reizen quiz. Bij ‘De fantasiewereld’ poseer je voor een foto in een sprookjesachtig bos. De sfeer kun je met audio en lichteffecten veranderen. Wordt het een griezelig bos of een vrolijke picknick?

Suske en Wiske - Kindermuseum II - plattegrond

Tante Sidonia ontvangt je in haar huiskamer. Tijdens haar verhaal springt plotseling een grote kast met lades vol potloden open. Ieder kind krijgt zo’n speciaal potlood en gaat in een klein groepje op ontdekking door het museum. Je komt langs allerlei inspiratiebronnen: de wereld ver weg of juist dichtbij, het nieuws, kunst, gekke karakters… Iedere ruimte heeft een gezamenlijke activiteit, soms gevolgd door een individueel spel. Presenteer het nieuws als een echte reporter, stel je eigen slechterik samen, bouw een uitvinding om een probleem op te lossen, verzamel schilderijen die jij mooi vindt… Alles wordt op een digitaal tekenblad bijgehouden. Naarmate je meer van het parcours gezien hebt, wordt het steeds voller. Met je eigen tekenblad vol inspiratie ga je na afloop in het atelier zelf een verhaal maken.

Het nieuwe museum is een museum vol sfeer en inspiratie. Maar ook vol van onzichtbare techniek. Op de achtergrond houdt een server alles bij. Wanneer het tijd is om van ruimte te wisselen, wat ieder kind heeft gemaakt, de sturing van licht en beweging… Aan het einde van het parcours rollen automatisch de inspiratiebladen uit de printer. Dankzij de RFID-tag in het potlood wordt ieder kind herkend en gevolgd. De software is ontwikkeld op basis van het Apache Flex Framework, de Adobe AIR SDK en Wowza Media Server.

Op 4 juni 2013 werd het vernieuwde Suske en Wiske Kindermuseum beloond met de Vlaamse Kinderjuryprijs 2013. 100 jaar geleden werd Willy Vandersteen geboren. Geen mooier verjaardagscadeau denkbaar voor het museum dan de erkenning van het eigen publiek: de kinderen!

Een reactie op “Suske en Wiske – Kindermuseum II

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *