De Plats

Gemeente Echt-Susteren
Augustus 2006

Ontwerp voor een nieuw cultureel-educatief centrum in Echt.
Een cultureel platvorm voor het Museum van de Vrouw, het streekarchief, de bibliotheek, de VVV en horeca.

De kracht van de Plats zit in het samenspel van haar gebruikers: het Museum van de Vrouw, het Streekarchief, de VVV en de bibliotheek. Zij gebruiken de mogelijkheid om samen vanuit hun verschillende disciplines in te spelen op de actualiteit of om zelf een thema actueel te maken. Het is een plek waar bezoekers vinden wat ze zochten en geraakt worden door iets waar ze in eerste instantie zelf niet bewust naar op zoek waren. Het is een inspirerende plaats waar ruimte is voor ontmoeting, cultuur, educatie, documentatie en informatie. De Plats wordt een dynamische plek waar de bezoeker “even naar binnen wipt” om te zien wat er voor nieuws is, maar waar deze ook terecht kan voor doelgerichte informatie.

Cultureel platvorm

In de Plats wordt telkens een actueel thema centraal gesteld. Het wordt geïntroduceerd in de hal waar tegen de hoge wanden wel honderd beeldjes of boeken zijn aangebracht die samen een prachtig entreebeeld leveren. Daarna zien we het thema zowel in het museum als op verschillende plaatsen in de bibliotheek terugkomen. Midden in het gebouw vinden we de ontvangstruimte. Het is de drukste ruimte. Je kunt er je oude boeken inleveren, cadeautjes kopen of aan de balie een hotel reserveren. Hier verzamelen zich ook de groepen voordat ze een rondleiding krijgen door het museum. Plats 1 is een cultureel platvorm waar museum, bibliotheek, vvv en een café bij elk gekozen thema in elkaar overgaan.

Vinden wat je niet zocht!

De verwevenheid van een actueel thema in het gebouw maken we mogelijk door middel van speciale software. Géén zoekmachine, maar een manier om op een associatieve wijze te zappen door het thema. Om uit te komen bij voorwerpen of boeken waar je aandacht aanvankelijk niet naar uit zou zijn gegaan. Maar die wel precies bij jouw interesse passen! Daarbij beginnen we dicht bij de belevingswereld van een bezoeker om hem daarna, bijna ongemerkt, te laten komen op plaatsen waar hij aanvankelijk misschien nooit aan gedacht had om naar toe te gaan.

De Plats krijgt een unieke integratie van software met het gebouw, de bezoekers en de verschillende collecties. De software brengt het thema tot leven, draagt de sfeer van het thema over op het gebouw, biedt de bezoekers de mogelijkheid om hun eigen stempel op het gebouw drukken, past de verschillende ruimtes aan op het wisselende gebruik en zorgt voor een educatief element zonder daarin nadrukkelijk aanwezig te zijn. De software maakt het makkelijk om een thema voor te bereiden. Het laat zien welke onderdelen gevuld moeten worden, stuurt waar nodig bij en wijst op nog openstaande zaken. Een rijke invulling wordt zo gegarandeerd. Om uiteindelijk het verrassende boek of voorwerp te kunnen vinden wordt deze software aangesloten op het museumdocumentatiesysteem Adlib en op het bibliotheeksysteem de Aquabrowser.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepublic