Cursus 'Het ontwerpproces' (icoon) ‘Het ontwerpproces’ II

‘Het ontwerpproces’ II

Praktijkseminar over de ontwikkeling van tentoonstellingen
Belasting- en douanemuseum, Rotterdam

Het ontwerpproces

Een driedaagse cursus
Scholingsaanbod Museummedewerkers 2004
Nederlandse Museumvereniging en Landelijk Contact van Museumconsulenten

Doelgroep

Conceptontwikkelaars van (tijdelijke) exposities die het hele ontwerpproces in goede banen willen leiden.

Doel

U krijgt een inzicht in het ontwerpproces, met een interne of externe ontwerper. U leert hoe u de doelstelling van het museum kunt omzetten naar de beoogde ervaring van de bezoeker.

Opzet

In de cursus staat de vraag centraal hoe u de tentoonstelling krijgt zoals u die hebben wil. Bij een nieuwe inrichting is het vaak de eerste keer dat een museum een ontwerper in huis haalt. Ontwerpers kunnen behoorlijk kostbaar zijn en dus is het noodzaak het proces effici├źnt te laten verlopen. Maar als museummedewerker heeft u vaak de eigen vragen niet eens duidelijk: u weet een beetje wat u wilt, maar eigenlijk heeft u geen idee van U eigen randvoorwaarden, beperkingen en mogelijkheden. Veel wordt aan het geduld van de ontwerper (vragen, vragen, vragen) overgelaten, op hoop van zegen. En als het museum niet duidelijk weet wat het wil, dan weet de ontwerper het wel. Een ontwerper laat een bezoeker ervaren wat het museum over wil brengen. Ontwerpers vertalen het initiatief van een museum in de beoogde ervaring van een bezoeker. Maar wat kun je van ontwerpers verlangen en wat verlangen zij van museummedewerkers? Deze cursus geeft inzicht in wie er betrokken zijn bij de ontwikkeling van een tentoonstelling en hoe je het optimale uit het ontwikkelingsproces kunt halen. Centraal tussen de voorbeelden in deze cursus staan de discussies en het praktisch werken.

Tijdens deze praktijkgerichte cursus komt het volgende aan bod:

  • het ontwerpproces van een tentoonstelling
  • wat te doen met termen als: educatief, evocatief, interactief, etc.
  • wat vindt u goede of slechte tentoonstellingen en waarom?
  • het formuleren van een concept en het praktisch uitwerken daarvan
  • het ervaren van de consequenties van de uitwerking van het concept
  • wat kost een expositie?
Download als PDF:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *